Marcel Breuer

Marcel Breuer

De architect en ontwerper Marcel Breuer was een van de meest invloedrijke aanhangers van het modernisme in de 20e eeuw. Marcel Breuer Bauhaus vertrok in 1935 als de Bauhaus architecten Walter Gropius en Ludwig Mies van der Rohe Europa in de jaren dertig naar de Verenigde Staten. Breuer was gedwongen te verhuizen naar Londen om de Nazi’s te ontvluchten vanwege zijn Joods-Hongaarse afkomst.

Marcel Breuer Bauhaus

Geboren in Hongarije, werd Breuer een Bauhaus-student in 1920 en maakte met zijn meubeldesign al snel indruk op Gropius, de oprichter van de Duitse school. Zijn vroege werk werd beïnvloed door de minimalistische Nederlandse designbeweging De Stijl – vooral het werk van architect Gerrit Rietveld. In 1925, hij was toen hoofd van de Bauhaus meubelwerkplaats, maakte Breuer Marcel gebruik van lichtgewicht stalen buizenframes voor stoelen, tafels en banken – een techniek die al snel door Mies van der Rohe en anderen werd overgenomen. Beroemd werd zijn stalenbuizenstoel in S-vorm zonder poten (cantilever/freischwinger stoel).

In 1928 sloten Thonet en Marcel Breuer een overeenkomst over een eigen uitgebreide collectie stalen buismeubelen. De B32 (nu S32) van ontwerper Marcel Breuer staat vanaf 1930 in Thonets catalogus en is in onnoemelijk veel versies nog altijd een zeer goed verkopende stalen stoel. Hij bestaat uit verchroomd staal en riet in een raamwerk van gebogen hout.
Deze B32 stoel dwong Breuer tot een copyright overeenkomst met de architect Mart Stam stoel die een jaar eerder een bijna gelijke stoel had ontworpen. Ook Mies van der Rohe ontwierp een soortgelijke stoel, maar het was Breuer’s B32 die model stond voor talloze andere soortgelijke stoelontwerpen.

Breuer’s aandacht verschoof geleidelijk van ontwerp naar architectuur en op aandringen van Gropius trad hij in 1937 toe als mentor aan Harvard en in de architectuurpraktijk. Marcel Breuer runt tot 1941 samen Walter Gropius met een architectenbureau.

Begin jaren veertig opende Breuer zijn eigen architectenbureau. Hij maakte vele Breuer-huizen in New England – die bases van lokale veldsteen combineren met slank, hout- ingelijste modernistische bovenverdiepingen. In zijn latere, grotere opdrachten werkte Breuer vooral met beton en steen, net zoals Le Corbusier. Dit is te zien in zijn bekendste Brutalist ontwerp in 1966 in New York gebouwd, het Whitney Museum of American Art.

In 1937 verhuisden Breuer en Gropius naar de VS, beiden doceerden een tijdje aan Harvard en werkten kort samen in een architectuurpraktijk. Samen ontwierpen ze het Pennsylvania-paviljoen voor de Wereldtentoonstelling van New York in 1939, naast meerdere privéwoningen. Hun partnerschap ontbond in 1941, maar de twee bleven vrienden. In 1946 verliet Breuer Harvard en opende een kantoor in New York. In de loop van de rest van zijn carrière ontwierp Breuer meer dan zeventig privéwoningen en meerdere universiteits- en kantoorgebouwen. Met name in 1948 organiseerde het Museum of Modern Art in New York een rondreizende tentoonstelling van zijn werk, en het jaar daarop gaf hij hem de opdracht om een ​​huis in zijn tuin te ontwerpen; beide evenementen hebben de carrière van Breuer aanzienlijk gestimuleerd. In 1953 ontwierp hij samen met Pier Luigi Nervi en Bernard Zehrfulss het hoofdkantoor van UNESCO in Parijs, en in 1963 ontwierp hij het Whitney Museum of American Art in New York.

In 1947 begon het Museum of Modern Art van New York een rondreizende tentoonstelling van zijn werk.

Marcel Breuer architecture

Tussen 1955 en 1960 werkt Breuer aan drie opdrachten in Nederland: de Bijenkorf in Rotterdam, de Amerikaanse ambassade in Den Haag (Marcel Bruer nog de opdracht om een ontwerp voor een woonhuis te maken voor dr. Van der Wal, de directeur van de Bijenkorf in Amsterdam. De woning was gesitueerd in het villaparkje tussen het Mirandabad en Zorgvlied in het zuiden van Amsterdam. Het ontwerp is nooit uitgevoerd.

Marcel Breuer chairs

De meest bekende meubelstukken zijn gemaakt van stalen buizen, waaronder de Marcel Breuer Wassily stoel en de Cesca-stoel. Of het nu gaat om buisframe stoelen of hout, Breuer’s designmeubels zijn elegante ontwerpen van klassiek modernistisch design – nuttig en passend in elke omgeving.

Marcel Breuer is in 1981 in New York overleden.